torsdag 20. november 2014

Ny og sunnere cola?


Coca Cola har lansert en ny type cola, den har ikke blitt lansert i Norge ennå, men er mest trolig på vei. Så hva er forskjellen på denne, og vanlig cola? Mindre enn du skulle tro.

Coca.Cola Life ble lansert i 2013 i Argentina, etter fem års forskning. Lansering i Europa skjedde i år, og markedet er planlagt å utvides neste år. Coca-Cola sier dette er søtstoff fra naturlige kilder, og det er vel egentlig korrekt, da 40% av sukkeret er byttet ut med sukker fra stevia-planten.


Hva er stevia?

Stevia er en plante med opprinnelse i Sør-Amerika, og finnes i over 240 forskjellige arter. Planten er svært søt på smak, og kvernet stevia er 40 ganger søtere enn sukker, med nesten ingen kalorier. Den nye colaen bruker steviaekstrakt som er 300 ganger søtere enn vanlig farin.

Stevia
Steviaimport har lenge vært forbudt i Norge, men man kunne dyrke selv. Begrunnelsen var at stevia kunne ha negativ innvirkning på fruktbarhet, men etter at NRK intervjuet en familie på 12 som dyrket stevia til sin egen mat, begynte folk å tvile, og EU godkjente stevia som søtningsmiddel i 2011.

Mange av oss tror at søt smak henger sammen med mange kalorier, dette er ikke riktig, sødme er en smak, og dannes ikke av kalorier. Stevia har likevel en litt annen smak. Personlig synes jeg steviasmaken er mer lakris-aktig enn sukker.


Coca-Cola Life, bedre?

Jeg tok med meg noen bokser fra Sverige, og må si smaken er utrolig lik vanlig cola. Likevel noe mer smak av lettbrus, og forskjellen kjennes best på ettersmaken, som ikke er like søt. Med 60% av sukkeret fortsatt i brusen, synes jeg forskjellen burde være betydelig mindre.

Coca-Cola life har 40% mindre kalorier enn vanlig lettbrus, men har likevel 27 kalorier per desiliter. (mot 42 i vanlig cola) Det er nok ingen god måte å gå ned i vekt, men kanskje en god måte for cocacolikere som ikke klarer å bytte till lettbrus, eller kanskje til deg som sjelden drikker cola, men vil gjøre det med litt bedre samvittighet? Eller for deg som er bekymret for alle E-stoffene i lettbrus.


Litt skuffet

Jeg har håpet på en cola med stevia i mange år. Jeg håpet likevel på noe med enda færre kalorier. For eksempel en lettcola som byttet ut noe av de farlige E-stoffene med stevia, tror jeg hadde blitt enda mer populært. 27 kalorier per desiliter er fortsatt svært usunt, så jeg tror coca-cola har mye bedre potensiale med stevia enn det de gjør i dag. Men det er vel bare å vente å se om ikke det kommer noe annet også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar