fredag 21. november 2014

Bunnpris - "Den femte store"


Det snakkes mye om "de fire store", Norgesgruppen, Rema, Ica og Coop som eier hele butikkmrkedet her til lands, men den femte er ikke akkurat så liten. Bunnpris har skutt til værs det siste tiåret, og det har blitt over 200 av dem over hele landet.
Bunnprisbutikker
 i Norge 2014

Det hele begynte i 1830 i Trondheim med I.K. Lykke AS, som først og fremst solgte kvernstein som brukes til å lage mel. Siden han gjerne ble betalt i smør, startet han etterhvert smørutsalg. Da sønnen tok over, ble kvernsteinen byttet ut med kaffe, egg og andre råvarer. Gjennom opp- og nedganger holdt kjeden seg i live, og i 1981 ble den første bunnprisbutikken til, på Øya i Trondhjem. I dag drives generasjonen videre av sjette generasjon, Christian Lykke.


Egne varer og innkjøp

Bunnpris har tidligere hatt innkjøpsavtale med Norgesgruppen, og har hatt en rekke First Price-varer i butikkene sine. I 2012 endret Bunnpris til en avtale med Rema 1000, så nå finnes varer fra Landlord og Grans i disse butikkene.
Kløver-logoen til Bunnpris
 på en kokkehatt

I tillegg har
butikkene Bunnpris-varene og deres egne Kløvervarer. Kløverlogoen ble tidligere brukt som logo til butikkene, og logoen finnes fortsatt på noen av de eldste butikkene i Trondheim.


Den typiske Bunnpris-butikken

Det finnes egentlig ingen standard på Bunnpris-butikkene. Noen er opp til 1000 kvadratmeter, andre er små nok til å være søndagsåpne. Bunnpris har en stor del søndagsåpne butikker, noen med egen søndagsåpen seksjon, andre er bare så små. (100kvm maks for søndagsåpent) Det finnes ingen pristester av Bunnpris så langt, men prisene er ikke noe å reagere på.

Bunnpris har også noen butikker kalt Bunnpris & Gourmet. de har ingen spesiell logo, men butikkene har betjent ferskvaredisk, og til og med eget ostemodneri, hvor de som navnet sier, modner flere typer oster. Om prisene er forskjellige her, er ikke godt å vite.


Bunnpris og fremtiden?

Bunnpris har gått mange kreative veier i konkurransen, som blant annet et stort utvalg søndagsåpne butikker, og selvbetjente kasser . Det mest kreative var nok i 2011, da et kjøp av en kløvervare ville starte en rullett i kassen, og tre kløvere på rad gav deg hele handlevognen gratis.

Det er spennende å se en ny kjede utbrede seg som dette, og jeg er spent på fremtiden til kjeden, og hvilke PR-stunts de kan finne på. Vi får vel bare vente å se?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar