fredag 7. november 2014

Hvor spennende kan dagligvare være?


Velkommen til min nye blogg, om noe så spennende som dagligvare. Hvis du noen gang har spist mat, har du sikkert tatt deg en tur i butikken selv, og mange vil bare finne maten, dra kortet, og dra hjem. Siden dette er butikken de aller fleste av oss må besøke for å overleve, er det spennende hvor tøft det er å drive norsk dagligvare.

Det er tøft å drive dagligvare i Norge. Det har tyske Lidl og nederlandske Ica fått erfare. De var begge store bedrifter som ville inn på markedet, men har nå trukket seg ut med store tap. Hvorfor er det så tøft? Bare se på prisene. Prisene på matvarer endres nesten oftere enn bensinpriser, og i motsetning til stasjonene, har butikkene mer enn 4-5 priser å følge med på. Prisene skal være så høye at de kan gi en inntekt, slik at strøm, eiendomsskatt, veiavgift, vann, ansatte, vareinnkjøp og mer kan betales, men likevel så lave at de kan konkurrere med andre butikker. Og så kommer produktplassering, personale, sunnhet, reklame, og enda mer. Få butikker er fri for konkurranse, et sted med bare én matbutikk er svært sjeldent.

Hvem er jeg? Bare en arbeider i Coop Extra som for det meste sitter i kassen. I motsetning til mange andre er jeg stolt av jobben min, og jeg synes dagligvarepolitikken er spennende. Jeg skal advare om at jeg er noe Pro-Coop, men jeg skal prøve alt jeg kan å skrive nøytralt i min blogg. Jobber du i, eller handler du dagligvare? Da skal jeg gjøre alt jeg kan for å gi den bra og relevant lesestoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar