fredag 7. november 2014
Norge og Europa er svært forskjellige
Mer enn du skulle tro skiller norsk daglig og resten av Europa. Lidl har blant annet prøvd seg, men kom seg ikke inn på det norske markedet. Lidl klarte blant annet å tette opp den norske kloakken, hvordan klaret de det?
Lidl ville i starten kun ha sine egne produkter fra tyskland. Det Lidl ikke visste, var at Tyskland og Norge har forskjellig avløpssystem, dette førte til mange tette avløp. Lidl ville heller ikke ta inn aviser, da dette var for mye jobb. I Europa går man gjerne på flere butikker for å handle flere ting, dette er ikke en del av norsk handlemønster. Har de ikke aviser på Lidl, drar shopperne uten avisabonnement til Rema i steden.
Forskjellig handlemønster
I Europa handler man inn en gang i uken, eller kanskje til og med en gang i måneden. Én storhandel, og så er man ferdig med det. I Norge handler man litt og litt, gjerne daglig. Spesielt i bysamfunn kommer man hjem med to handleposer etter jobb, og lager middagen fra dette, og dette gir mange småbutikker istedenfor det gigantiske supermarkedet.
Det største vi har av supermarked i Norge er Ultra, Smart Club og Coop Obs, har du ikke en slik i nærheten, handler du sannsynligvis på det som i Europa kalles et minimarked.
Høy pris, lavt vareutvelg
Små butikker gir høyere pris, rett og slett fordi de selger mindre enn de store. Vareutvalget i Norge er også mye lavere enn andre land, ca. halvparten av andre land. Norge har også mye flere ferdigvarer, rett-i-mikro'n og ferdig hakket/tilberedt. I Europa er større deler av varene råvarer. Jeg måtte innom flere matbutikker i Portugal, bare for å finne en ferdig pizabunn. I Norge kan du velge mellom frosset og hard bunn, og myk nedkjølt ferdigbunn i nesten alle butikker.
Prisene er også en god del høyere, men det går rette vegen. Kjøttprisen har i det siste steget i andre land, prisen er mer lik enn noen sinne. Spareribs kjøpt i Norge, kan koste kun 15 kroner mindre i Sverige. Ost og Bacon er hva du tjener mest på å handle over grensen.
Flere butikker
I Norge har man gjerne to konkurrerende butikker, rett ved siden av hverandre, med de samme høye prisene og de samme varene istedenfor å ha én stor butikk, som kunne hatt flere varer og lavere priser. Men det er likevel dette som passer vårt handlemønster best, og det gir jo gjerne lavere kassekø.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar